Begravelse / Bisættelse

Sådan gør du, når du mister én af dine nærmeste

På borger.dk kan du læse om hvordan man anmoder om en begravelse eller en bisættelse.

Det nemmeste er at tage kontakt til en bedemand. Bedemanden sørger for at hjælpe dig hele vejen igennem.

Begravelse eller bisættelse

Når du har mistet én af dine kære, skal du vælge mellem en begravelse eller en bisættelse.

Ved en begravelse kan I være sammen om at sænke kisten ned i jorden på kirkegården. Ved en bisættelse køres kisten til et krematorie, hvor kisten bliver brændt. Derefter kan du/I vælge at være sammen om at sætte urnen ned på en kirkegård.

Et særligt farvel

Du har som pårørende til et medlem af folkekirken, mulighed for at bruge kirken, uden at det skal koste dig noget.
Når tidspunktet er lagt fast for bisættelsen/begravelsen, mødes du med præsten og taler om det menneske, du har mistet. Måske har du et billede med, så præsten kan sætte ansigt på den du har mistet, og talen kan på den måde blive mere personlig.

Ved samtalen kan du vælge:

• 3 salmer/sange sammen med præsten
• særlige ønsker til musik
• et digt eller lignende, der gør det sidste farvel til noget særligt.

Lån et lokale til mindesamvær

I Bellahøj Kirke har du mulighed for at låne et lokale helt gratis til efterfølgende samvær efter bisættelsen/begravelsen, hvis den der mindes var medlem af Folkekirken og bisættelse bliver afholdt med én af kirkens præster eller foregår i Bellahøj kirke.

Kontakt kirkekontoret på 38285558 eller pr. mail: Bellahoej-Utterslev.sogn@KM.DK, for at høre om mulighederne.

Nyttige links:

Folkekirken.dk -  info om begravelse