Om kirken

Bellahøj kirke er GRØN KIRKE

For at være Grøn Kirke , har vi forpligtet os til at bidrage til et bedre klima og miljø på følgende 6 områder:

• Gudstjenesteliv
    • Undervisning og diakoni
    • Indkøb & kirkens jord
    • Energi
    • Transport
    • Affaldssortering

Gudstjenesteliv

Vi markerer "Skabelsestiden" hvert år fra 1. september - 4. oktober. I denne periode sætter vi ekstra fokus på Gud som skaber og vores allesammens muligheder for at passe godt på vores jordklode.

I praksis betyder det at:

• Kirkebønnen indeholder bønner for hele skaberværket, taknemlighed og ansvar for det.
    • Præsterne inkluderer tanker om skabelseværket på forskellig vis i deres prædikener.
    • Musikerne vælger salmer og sange der passer til temaet.

Undervisning og diakoni

Vild med vilje samarbejder med FRAK , som gør unge gode til at arbejde. De unge fra lokalområdet lærer at pleje den vilde natur og bekæmpe invasive arter f.eks. ved hjælp af selektiv lugning og beskæring.

Hvert år afholder kirken et stort loppemarked i forbindelse med høstmarkedet . Overskuddet går til Sognets Menighedspleje . Menighedsplejen deler blandt andet julehjælp ud til fattige familier i sognet.

Ved høstmarkedet er der også en grøn bod, hvor indtægterne går til et vandprojekt i Malawi gennem Folkekirkens Nødhjælp, for at sætte fokus på at hjælpe dem, der lider mest under klimaforandringerne.

Det grønne udvalg, der arbejder for at fremme den grønne omstilling, er samtidig et opløftende, energisk og kreativt fællesskab. For at være med i udvalget kan man tage kontakt til Hanna Smidt via email: hanna.smidt@gmail.com.

Indkøb og kirkens jord

• Vi har fokus på klima og miljø på alterbordet ved at have økologisk portvin og brød.
    • Vi har et alterblomster-laug, der forsyner alteret med friske lokale blomster i sommerperioden.
    • Alterlysene er bæredygtigt soja-olie eller palmeolie og soder mindre end stearin - det er godt for miljøet.
    • Vores udearealer er “Vilde med Vilje”.  Det vil sige at vi fremmer en vild og mangfoldig natur i lokalområdet.
      Læs mere om Vild med vilje her: vildmedvilje.dk
    • Vores plantekasser bliver passet af et vandelaug.

Energi og transport

Vi har fået indstalleret en ladestader til el-biler.

Affaldssortering

• Vi sorterer affald - ikke bare plast, papir, pap, glas osv. men også stumper af stearinlys, brugte briller, mobiltelefoner osv.

Her kan du læse mere om kirkens grønne profil.

Bellahøj Kirke er en folkekirke  i Bellahøj-Utterslev Sogn , som hører under Bispebjerg-Brønshøj Provst i i Københavns Stift .

Mere fra sognet