Utterslev Kirke fylder 50

Sognepræst Asser Skude og menighedsrådsformand Lis Lynge gør status i anledning af, at Utterslev kirke i Københavns Nordvest kvarter søndag den 8. september 2013 kan fejre 50 års jubilæum.

Utterslev kirke er en af de få nye kirker i København, som ikke er skænket af Kirkefondet eller rejst ved statsskattemidler. Allerede derved er den noget særligt. En af pionererne til at rejse pengene lokalt fra kvarteret omkring Utterslev gadekær var Carl Schenstrøm, der var folkeeje som den lange i ”Fyrtårnet og Bivognen”. Sammen med den entusiastiske lokale præst Pastor Clausen, der senere blev landskendt som ”frimærkepræsten”, samlede man brugte frimærker ind. Og for hvert kg. indsamlede frimærker, gik der et vist beløb til kirkebyggeriet.  Nogle af sognets ældste kan stadig huske, hvordan de stemte dørklokker og samlede ind – eller hvordan de fik kolleger fra arbejdet til at samle frimærker ind til kirken osv. Utterslev havde ganske vist allerede siden udskillelsen fra Brønshøj i 1939 haft en midlertidig menighedssal, som den dag i dag findes og nu fungerer som menighedssal.

I 1963 kunne den karakteristiske og nybyggede Utterslev kirke – tegnet af makkerparret Hoff og Winding tages i brug. Fra Københavns Byggeselskab modtog kirken kort efter en pris for sin skønhed. Ikke ufortjent, da kirkens arkitekter på bedste vis formåede at få det bedste fra det moderne kombineret med den klassiske byggestil. F.eks. gør kirkens kampanile mod gadekæret tydeligt, at her er en kirke. Og indvendig er det stadig den klassiske kirke med lang processionsgang og et tydeligt markeret kor med alter placeret flere trin over grundplan.

50 år har den flotte kirke, nu været en del af livet i sognet. Et aktivt liv som folkekirke og sognekirke. Denne funktion ændrer sig nu.

Utterslev kirke er en af de 17 kirker, der for 2 år siden blev udpeget til lukning af Københavns Biskop og Stiftsråd. Året før var kirken udpeget til lukning af Bispebjerg-Brønshøj Provsti. Der skulle en ny biskop til, før der blev sat skub i processen med at tilpasse den kirkelige struktur i København til befolkningsudviklingen. Og uanset om man kan lide det eller ej, så har Utterslev sogn udviklet sig fra et etnisk dansk sogn til et multietnisk område. Et område hvor mange forskellige kulturer, religioner og aldersgrupper mødes og deler hverdag.

Brugen af Utterslev kirke til kirkelige handlinger som dåb, vielser og begravelser/bisættelser er gennem de seneste 20 år stille og roligt aftaget. Kun antallet af konfirmander er vokset støt. Utterslev skole, som er folkeskolen i området, ligger højt på hitlisten over folkeskoler i København, og det tiltrækker unge familier.

Sognets menighedsråd har gennem alle årene tilbudt et bredt udvalg af kirkelige aktiviteter og undervisningstilbud.  Og dette fortsætter. Utterslev sogn blev for et år siden sammenlagt med Bellahøj sogn til det store nye Bellahøj-Utterslev Sogn. Med knap 14.000 indbyggere har Menighedsrådet en væsentlig opgave med at fastholde og udvikle det kristne budskab i området. Menighedsrådet har vurderet, at denne opgave varetages bedst ved at samle kræfterne i én kirke, således at de økonomiske og menneskelige ressourcer, der før var bundet til den ene af de to kirkebygninger, kan frigives til en bedre og mere målrettet indsats. Menighedsrådet har på den baggrund støttet indstillingen af Utterslev kirke til lukning. Bellahøj kirke fortsætter som sognets kirke, og herfra vil de mange tilbud til sognets indbyggere tage sit udspring.

Menighedsrådet har modtaget den kgl. resolution om at kirken tages ud af folkekirkelig brug. Nu kommer en periode som lejlighedskirke, indtil et salg er en realitet.

Utterslev kirkes 50 års jubilæum markeres kl. 10.30 søndag den 8. september 2013 med højmesse og derefter spisning i den gamle kirkesal. Højemessen bliver også kirkens sidste ordinære højmesse.