Bellahøj Kirkes kunst

Her kan du høre Asser Skude fortælle om alterbilledet.

udsnit fra altertavlen

I Bellahøj Kirkes alterbillede gemmer der sig et bæger. Bægeret henviser til skærtorsdag aften, hvor Jesus ifølge Mattæus evangeliet siger: "Min fader, hvis det er muligt, så lad dette bæger gå mig forbi. Dog, ikke som jeg vil, men som du vil" (Matt 26, 39).

Alterbilledet er malet af Morten B. Masri og beskriver Jesu sidste nat i Getsemane have. Den nat Jesus var allermest ensom og bange for smerte og død. En ensomhed og frygt vi som mennesker også kender.

Trods hele billedets håbløse og ufrugtbare landskab, er der i billedet også gemt spirende forårsblomster og et gammelt træ med nyt liv. Symboler som henviser til skaberkraften og alt det der er større end os.

Kom og se billedet i Bellahøj Kirke på Frederikssundsvej 125A i hverdagene fra 9-13 og ved Bellahøjmessen om søndagen kl. 10.30.

Du kan læse mere om alterbilledet på folkekirkens hjemmeside.

Og her kan du læse Egil Hvid Olsens artikel fra Dansk Kirketidende.

Lammet der var svært at få betalt .

En kreds af medlemmer af menigheden forelskede sig i billedhugger Gudrun Lauesens ’Lammet’ i 1971. Dengang kostede det 28.000 kr. Menigheden gik i gang med at samle penge ind. I 1974 blev Lammet prøveopstillet foran kirken. Der blev indsamlet 15.119,62 kr. Det tog så lang tid, at da Lammet blev købt i 1976, var det steget til 35.000 kr. Kirkeministeriet bevilligede restbeløbet. I dag er lammet en integreret af kirkens område, og besøges dagligt af børn, der skal klappe, kravle eller give det et knus.